woensdag 18 februari 2009

Feijenoord's hoop

Ik heb helemaal niets, maar dan ook niets met voetbal. Vanuit ons slaapkamerraam op de Randweg hebben we uitzicht op de Kuip, maar de enige keer dat ik in het stadion geweest ben, was voor een rommelmarkt die er georganiseerd werd. Toen ik in Amsterdam studeerde, werd ik regelmatig uitgedaagd door Amsterdamse klasgenoten die me op de kast probeerden te krijgen na een nederlaag van de Rotterdammers en ongetwijfeld een winst van de Amsterdammers. Het deed me niets. Maar toch... Het is nu wel heel sneu met de ploeg, zo sneu, dat de kommer en kwel van het elftal zelfs aan de borreltafels hier in Shanghai wordt besproken, waarbij landgenoten vol medelijden danwel leedvermaak onze kant op kijken. En voor het eerst in mijn leven begin ik me er een beetje over op te winden, want het blijft toch je thuiscluppie.
Maar lieve mensen, er is hoop voor het legioen, al moeten ze nog wel een paar jaar geduld hebben. Er is een nieuwe spits in de maak, een kleine voetballer met de uithaal van Koeman en de trucjes van Van Basten. Vandezomer waren we een keer wat vroeg voor zwemles en op het veldje naast het zwembad waren wat vaders aan het voetballen. Tristan wilde meedoen en hij verbaasde iedereen met zijn knalharde uittrappen die behoorlijk de richting op gingen die hij bedoelde. 'Je moet dat kind op voetbal doen joh, hij heeft talent', zeiden de vaders. Dat leek hem wel wat en gisteren is Tristan begonnen met kleutervoetbal. Hij moet nog meedoen met de vierjarigen, maar dat is eigenlijk niet zo leuk voor die anderen, want hij loopt ze er allemaal uit. Ook hier gaat het natuurlijk om de lol, maar er wordt wel serieus getraind: slalom lopen, schijnbewegingen oefenen, sprintjes trekken, de bal aannemen en koppen. Tristan was de enige die met koppen naar de bal toesprong, de rest deed zijn ogen dicht en wachtte af tot de bal op het hoofd stuiterde, schattig hoor! En meneer is weer zeer fanatiek natuurlijk. Aan het eind van de les werd er een partijtje gespeeld en hij zat in het verliezende team, 'pfff stom zeg', liep hij te mokken! Stewardess worden is weer van de baan, voetballer, dat gaat het worden. En mocht hij nou ooit echt prof worden, dan komt de Kung Fu les vast nog wel eens van pas bij een opstootje!

'...als hij maar geen voetballer wordt, ze schoppen hem misschien half doo-hoo-óód...'

2 opmerkingen:

Frans en Ricky zei

Hallo Tristan,wanneer jij met Feijenoord hier in Eindhoven tegen PSV speelt zitten wij op de tribune.

groetjes.

Ma de Zeeuw zei

"het bord voor de kop van de zaken man", is ook niet alles moet je maar denken.