donderdag 27 november 2008

Ladies night

Na tig keer verzetten, overleggen en maar weer veranderen, was het dan eingelijk zover, vanavond gingen Fan, Vivienne en ik op stap. Natuurlijk was er bij iedereen wel iemand ziek geworden deze week (Tristan en Sophie zijn allebei snotverkouden en bij Sophie zitten de boventanden te zeuren), en ook ik voelde aan het einde van de middag mijn keel gaan opzetten, maar we zijn toch gegaan, anders komt er door het kerstreces niets meer van. We gingen naar 'The Cool Docks', een nieuw uitgaansgebied aan het water langs de South Bund. Nog niet zolang geleden waren dit fabriekshallen en handelshuizen, maar men is de boel aan het renoveren na herbestemming, zoals je dat in Rotterdam ook steeds meer ziet in de oude havens. De gebouwen die karakter hebben, worden opgeknapt en daar komen horeca en winkels in en eromheen komt nieuwbouw in oude stijl met appartementen en ruimtes voor creatief talent. Het was een erg leuke en mooie plek en voordat we gingen eten, zijn we eerst een beetje op onderzoek gegaan. En wat was ik weer blij dat ik mijn camera had meegenomen! Het was een perfect koude, heldere avond met mooi licht. We liepen een poortje door en daar bleken de oude huisjes ineens nog gewoon bewoond te worden. Een totaal ander decor, het was net een filmset van een jaren vijftig-film en ik kon me even flink uitleven. (Ik had nog niets van binnen gezien, maar mijn avond was al helemaal goed..superfoto's al zeg ik zelf!) Dat is wel weer echt Shanghai, je loopt ergens en alles is tot in de puntjes verzorgd, je slaat een hoekje om en je loopt weer in de rimboe. Fan zei dat de rode letters op de huizen vertelden dat deze voor sloop bestempeld waren, dus als we hier weereens komen, is het straatje waarschijnlijk verdwenen. Naast het straatje was vroeger de fruitafslag geweest en hoewel het nu leegstond, rook het er nog helemaal naar sinaasappels.
Toen we echt half bevroren waren, zijn we lekker Indisch gaan eten, en na het eten zijn we het Franse centrum nog ingegaan, naar de 'Face Bar'. Deze bar is in een jaren '20 villa gevestigd die ooit van een of andere Shanghainese maffioso is geweest. Het huis is nog zoals het vroeger was en op iedere verdieping hebben ze lekkere stoelen neergezet, zodat het net is of je op een feestje van vroeger een cocktail komt drinken. Tegen twaalven gingen we maar weer eens terug maar we hadden pech, Yan An elevated road was afgesloten voor onderhoud, dus we moesten helemaal beneden langs, zodat we er door alle stoplichten ruim een uur over hadden gedaan. Al met al was het heel gezellig, dat houden we erin in het nieuwe jaar!

2 opmerkingen:

Ma de Zeeuw zei

gossie Taliet, ik maar denken dat je in één of andere spetterende show zou zitte,n zijn jullie met elkaar zomaar op stap gegaan, naar weer een nieuwe ontdekking. Dat kan dus vrouwen onder elkaar is gewoon veilig in zo,n metropool.
fijn dat je het gezellig hebt gehad. Hopelijk zijn de kwaaltjes snel over. groetjes ma.

Ingrid Stokman zei

Prachtige foto's!
Het heeft toch altijd iets bijzonders, avond- en nachtfoto's, zeker als ze zo goed lukken!