maandag 20 april 2009

Dodo Airlines

Je zou denken dat in deze barre economische tijden, een bedrijf er alles aan doet zijn schaarse klanten in de watten te leggen. Je hebt ook bedrijven die als eerste bezuinigen op de customer service afdeling. Neem nou de KLM.
Het mag bekend zijn dat Hendrik regelmatig in het vliegtuig zit en hij heeft inmiddels dan ook het erepasje van de KLM op zak; Platinum-member. Dit pasje staat vol fijne airmiles, te besteden aan tickets of hotels en levert wat andere handige dingen op voor de frequent flyer. We mogen een keer per jaar op kosten van het bedrijf op 'home leave' en dat hadden we in februari al besteed, maar deze zomer wilden we toch ook een paar weken naar huis. Geen probleem, papa had genoeg punten voor twee retourtjes Shanghai-Amsterdam en Sophie is nog gratis. Nou is het aantal gratis stoelen per vlucht beperkt, dus ik had eind februari al gereserveerd: vrijdag 12 juni om 10.10 uur vanaf Pudong. Prima. Vorige week ging Hendrik ook maar eens een ticket boeken voor die vlucht, maar toen de secretaresse het vluchtnummer doorgaf, bleek dat onze blauwe vrienden de vlucht verplaatst hadden naar 23.30 uur, aankomsttijd vijf uur smorgens op Schiphol. Nou moe, hoe kan dat nou?? Daar wisten we niets van. Maar eens even bellen met Flying Blue, volgens het pasje wereldwijd dag en nacht bereikbaar. Niet dus. "U kunt ons bereiken tijdens kantooruren, daarbuiten kunt u op de website terecht". In Shanghai is het kantooruur en de website doet het niet. Dat gaat lekker. 's-Avonds ging het beter, een telefoniste aan de lijn.

'Ja hallo, ik bel vanuit Shangai, hoe zit dat met die vlucht?'
'Die is verplaatst mevrouw.'
'Waarom?'
'Dienstregelingwijziging.'
'En waarom weet ik dat niet?'
'Ehhhh.....hoe bedoelt u?'
'Nou, misschien is het sympatiek om mensen te informeren zodat je niet al om acht uur smorgen met twee kleine kinderen op het vliegveld staat terwijl je pas om half twaalf s-avonds moet vliegen?'
'Ehhh....ja daar heeft u wel gelijk in. O wacht, er staat een aantekening bij uw boeking dat er een voornemen is om nog contact met u op te nemen. '
'Een voornemen......ja ja. Hoe moeilijk is het om iedereen even een mailtje te sturen zodra er iets verandert?'
'Dat kan onze database niet mevrouw.'
'Tjonge... Ik wil die vlucht niet, wilt u me omboeken naar de vlucht van 12.50 uur?'
'Ehhh...nee dat kan niet want u heeft twee tickets op airmiles gereserveerd.'
'Dusssss??? Wilt u me nu omboeken naar de vlucht van 12.50 uur?!'
'Momentje..dit moet ik even overleggen.'
Twintig Shanghaitelefoon-minuten later:
'Goed nieuws mevrouw de Zeeuw, u kunt toch met de vlucht van 12.50 uur mee, omdat het via een Platinum-member was.'
'Fijn.'

Nou, als was het op een pasje van de Kabouterknutselclub geweest, echt dat we niet midden in de nacht weg waren gegaan. En we zijn niet de enigen hoor, dit soort dramaverhalen (en nog veel veel erger en onbeschofter) horen we heel veel. Conclusie: de KLM heeft het niet helemaal begrepen De zwaan kunnen ze beter vervangen door een Dodo, ook gedoemd tot uitsterven. En dan nog eens wat, wij Hollanders behoren tot de langste volkeren ter wereld... KLM is toch nog steeds een soort Nederlandse firma...drie keer raden wie er in de top 5 van maatschappijen met de minste beenruimte staat? Juist. Fijn voor al die langbenige Hollanders. Helaas hebben we voor deze route geen alternatief, maar dat komt vast nog wel. Op 12 juni gaan we maar weer met Dodo Airlines mee.

Illustratie: Hendrik de Zeeuw, vrij te gebruiken.

3 opmerkingen:

Henk en Esther zei

Omdat ik ook nog wel eens een vluchtje boek snap ik helemaal wat je bedoeld ;-)
Maar zoals altijd helpt de humor jullie er weer door.

Frans en Ricky zei

Je hebt helemaal gelijk! En dan hebben we het nog maar niet over het vieze eten dat de laatste jaren geserveerd wordt... Maar misschien is dat wel nét de bedoeling zodat je niet meer eet. Passen we weer allemaal netjes in de stoelen en is er nog meer ruimte voor extra rijen of extra stoelen. Opgepropt als worstjes zijn we retour Kaapstad gevlogen. Ggggggggggrrrrrrrr en dat voor ruim 1800 €
;-))

Ingrid Stokman zei

Hahaha! Genieten, dit verhaal!
En Hendrik, een pracht van een illustratie!

M'n China-fotoboek is klaar (242 pagina's maar liefst), dus ik hoop weer wat trouwer te kunnen meelezen. Nu weer even wat verhalen ingehaald, lekker om te lezen en de wens om in de nabije toekomst naar Shanghai te gaan, wordt groter en groter, wat een geweldige plekken daar!

Veel liefs,
Ingrid