zondag 1 maart 2009

Alaaaf!

Sommige tradities worden in ere gehouden in de orient, en zo was het na Sinterklaas de beurt aan het oer-Hollandse carnavalsfeest, georganiseerd door de Nederlandse Vereniging. Hoewel ik zo'n beetje mijn halve jeugd in Brabant heb doorgebracht, ben ik op zijn zachts gezegd niet zo van het carnaval. Voor Braziliaans carnaval kun je me wakker maken, maar polonaise op de laatste hit van de Krakende Sluisdeuren in een pipo-pak is niet echt mijn ding zeg maar. Maar misschien begrijp ik de essentie gewoon niet. Gelukkig was het vanmiddag kindercarnaval, dus ik ging ervan uit dat dat betekende dat de ouders niet verkleed hoefden. Voor de kinderen is het super natuurlijk, lekker verkleden, schminken en gek doen, dus Tristan werd een stoere piraat met baard en groot litteken en Sophie werd de meest schattige Pipi Langkous van heel China en omstreken. Het feest werd gehouden in restaurant Abbey Road, het vaste honk van de Nederlanders, midden in de French Concession, en we konden weer met Fan, Ron en Batman meerijden. Bij binnenkomst werden we onthaald door drie dansmariekes en Prins Carnaval himself, en Guus Meeuwis schalde al uit de luidspeakers, kedengedeng! Ik kan er veel over schrijven of weinig, maar het komt erop neer dat de kinderen een hele leuke middag hebben gehad, terwijl wij barbaren van boven de rivieren maar eens een wijntje namen en de hoempa en de vogeltjesdans gelaten over ons heen lieten komen. Wat wel weer onwerkelijk was, was het contrast van de zintuigen: binnen was het weer even helemaal (Zuid)Nederland, en als ik vanaf mijn krukje naar buiten keek, kwamen daar de Chinese taxi's, handkarren en straatventers langsrijden. De muziek stond blijkbaar nogal hard, want diverse Chinezen stopten en stonden grijnzend naar binnen te gluren...raaaare jongens die expats. Ik liet Sophie naar ze wuiven en dan wuifden ze breed lachend terug. Om een uur of vijf hielden we het maar weer eens voor gezien, genoeg paarden in de gang voor het komende jaar. Ik begrijp nu wel waarom er zoveel bier doorheen gaat tijdens carnaval; zonder geestverneveling voel je je als volwassen persoon achteraf toch behoorlijk onnozel lijkt me. Alaaaf!

2 opmerkingen:

Ma de Zeeuw zei

wat een schattige foto van Sophie en ook Tistan ziet er weer stoer uit. En ach , carnaval of niet het was toch even een uitje. zo feest een mens wat af nietwaar.

pa en ma zei

Piet Piraat, schip ahoy met Pipi Langkous aan stuurboord. Alle hens aan dek, maak dat je wegkomt met de scheve schuit. Voordat je het weet bijt ze een stuk uit je oor met haar twee ondertandjes. Wat zagen jullie er gaaf uit en het leverde nog twee medailles op ook.Goed gedaan hoor maatjes!
groetjes opa.