woensdag 17 september 2008

Verse vis

Op het terras hebben we een vijvertje met een heuse waterval en vier goudvisjes. Heel leuk, maar net als de rest van de buitenruimte, had ook de vijver nogal last van achterstallig onderhoud. We hadden al een aantal keer zitten verzinnen hoe we dat ding schoon gingen maken, maar zonder schoonmaakspullen en laarzen was het eigenlijk geen doen. Bovendien wisten we niet waar we met het oude water naartoe moesten. Afijn, vorige week had ik weer drinkwater besteld en het drinkwatermannetje vertelde mij in zijn beste Chinees dat ik via het management office hem de vijver kon laten schoonmaken. Goed plan! Dus ik belde voor een afspraak voor vandaag, maar er kwam niemand opdagen. Nog maar eens bellen, ja hoor er kwam zo iemand aan. Even later ging de bel, de elektricien, is uw waterval kapot? Nee, ik wilde graag de vijver schoongemaakt hebben. Dat doe ik niet, de groetjes. Mmmm, ah! Daar komt het andere watermannetje (we hebben er twee), zonder schoonmaakspullen of kleding die eruit ziet alsof het nat zou mogen worden. Hij ging eens op zijn gemak op het randje van de vijver zitten en verdween vervolgens weer op zijn fietsje. Mmmm, ah! Twee dames die hier altijd aan het vegen en poetsen zijn op de compound, kwamen met emmers, bezems, borstels en rubber laarzen het trapje op, dat lijkt er meer op! Heb je een schepnetje? Ehh nee, wel een vergiet. Nou, grote hilariteit toen ze de vissen gingen vangen, maar uiteindelijk zaten ze alle vier in mijn dweilemmer. Maar goed, er bleek gewoon een stop in de vijver te zitten met een afvoer naar het riool en na twee uur schrobben en spoelen leek hij weer als nieuw. Voor de duidelijkheid, alle bovenstaande communicatie tussen mij en de mensen ging in het Chinees en het watermannetje liet al het werk aan de dames over terwijl hij af en toe commentaar gaf vanaf de kant.
s-Middags ben ik met Sophie weer naar de Flower market gegaan, naar het vissendeel, en na wat onderhandelen had ik een zak vol waterplanten en vier mooie kooikarpers. Kortom, het is weer een gezellige boel in de tuin. (Terwijl ik dit zit te schrijven, zag ik vanuit mijn ooghoek een van de buurtkatjes langs sluipen richting vijver, dus het kan best zijn dat ik morgen opnieuw naar de vissenwinkel kan!). Aan het einde van de middag zijn we nog bij nieuwe kennissen op bezoek geweest, die ook hier op de compound wonen. Ze hebben een zoontje van 3,5 en Tristan en hij hadden de grootste lol. Het was erg gezellig en ik heb weer veel handige tips gekregen.

2 opmerkingen:

Henk en Esther zei

Ha ha, de rollen zijn in China nog goed verdeeld. Maar uiteindelijk toch weer goed gekomen. Ben benieuwd of poeslief nog eens bij jullie op bezoek komt. Ben bang van wel ;-)
Tja dan wordt het inderdaad weer een ritje naar de markt. Lijkt mij trouwens leuk om daar rond te lopen en te snuffelen naar leuke hebbedingen voor thuis. Maar ja, je moet het wel allemaal weer meeslepen taxi in en taxi uit.

marion zei

Hoi Talitha,

In de stadswerker had ik al wat gelezen, maar deze blog is veeel leuker. Fijn te zien dat het allemaal goed met jullie gaat. Voelt het nog als vakantie, of woon je er al? Hier zijn we nog flink aan het wennen aan werken en aan school. Het is hier lekker waterkoud, 16-17 graden. Vanmiddag Danny opgehaald en Chris en hij hebben heerlijk gespeeld. Jullie kaart is ook aangekomen, leuk! Zal binnenkort met Chris het blog eens bekijken en dan geef ik ook onze skype naam door. Het technische mannetje is nu even niet thuis. Groetjes uit Barendrecht!